Eerste hulp bij thuiswerken

Door de huidige omstandigheden zijn medewerkers massaal aan het thuiswerken. Dat kan voor velen nog wel een beetje wennen zijn. Hoe faciliteer je een goede werkplek voor je medewerkers?

Bijna alle werkgevers zitten in hetzelfde schuitje. Ineens moeten hun medewerkers thuis werken in plaats van op kantoor. Nou zijn zij er ongetwijfeld wel aan gewend om eens een keertje thuis te werken, maar minimaal drie weken lang en allemaal tegelijk, dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. Zeker in deze tijden is het belangrijk dat je medewerkers fit en actief blijven. Tips om van thuiswerken een succes te maken.

Goede ict-voorzieningen

Allereerst begint het natuurlijk met goede ict-voorzieningen. Nog nooit hebben er in een week tijd zoveel Google Hangouts, Skype- of Zoom-sessies plaatsgevonden. Logisch ook, want het is een ideale manier om face to face met collega’s of klanten te communiceren. Des te belangrijker dus dat alle medewerkers toegang hiertoe hebben. Daarnaast is het van belang dat medewerkers een virtuele werkplekomgeving hebben, waarmee ze vanuit huis kunnen inloggen op alle systemen die ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen.

Een ergonomische werkplek thuis

Sommige medewerkers hebben een goed uitgeruste studeer- of werkkamer. Maar dat geldt lang niet voor iedereen. En dus zal een groot deel aangewezen zijn op de eettafel, keukentafel of een geïmproviseerd bureautje. Om je medewerkers de komende tijd zo goed mogelijk te ondersteunen, kun je hen helpen bij het ergonomisch inrichten van de thuiswerkplek. Dat begint bij steun in de onderrug, bovenbenen en onderarmen. Het is van belang dat medewerkers zich hiervan bewust zijn. De beste werkhouding:

  • De armleggers van de stoel moeten een vlakke steun hebben en op gelijke hoogte zijn met het werkblad.
  • Zorg dat je scherm op 50 centimeter afstand recht voor je kan staan.
  • Bij voorkeur is de hoogte van de tafel verstelbaar. Als dat niet kan, is deze 74 tot 76 centimeter hoog, waarbij een te hoge tafel wordt gecompenseerd met een voetsteun waardoor je bovenbenen niet knellen.
  • Je scherm of laptop staat haaks op het venster om spiegeling te voorkomen. De bovenkant bevindt zich op ooghoogte.
  • Zorg voor voldoende licht in huis.

Sociale component

Naast alle hard- en softwarezaken is het ook van belang dat medewerkers betrokken blijven bij zijn of haar collega’s. De werkvloer heeft normaal gesproken namelijk ook een grote sociale rol en die valt op dit moment weg. Het praatje bij het koffiezetapparaat is er niet meer. Als werkgever moet je er dus voor zorgen dat je dit op een andere manier faciliteert. Bijvoorbeeld door een online vrijdagmiddagborrel te organiseren of elke dag een ‘koffiemomentje’ in te plannen, zodat iedereen even inlogt en bijkletst. Dan kun je het even over andere zaken dan werk hebben. Of hoe je in deze tijd werk met los rennende kids combineert.

Ontspanning

Thuiswerken kan stressvol zijn. Helemaal nu veel mensen zorgtaken moeten combineren met werk. Stress ligt op de loer, omdat werknemers het gevoel kunnen hebben aan beide kanten te kort te schieten. Wees als werkgever dus duidelijk en toon begrip voor het feit dat medewerkers niet continu met werk bezig kunnen zijn. Stimuleer ook ontspanning en wijs mensen erop dat ze gedurende de dag voldoende ontspannen door bijvoorbeeld een rondje te lopen. Dat zorgt er ook voor dat medewerkers fysiek fit blijven.

Profile Project graag mee

Kun je nog wel wat hulp gebruiken om een goede en inspirerende werkplek voor je medewerkers te faciliteren? Profile Project helpt je graag met tips of producten die thuiswerken een stuk aangenamer kunnen maken! Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.

Telefoonnummer: 070 390 95 90
E-mailadres: info@profileproject.nl

Leave a reply